A4 – priestor súčasnej kultúry pozýva na Kino inak

V dňoch 6. – 13. decembra premietne Kino inak, fungujúce ako súčasť A4 – priestoru súčasnej kultúry, päť filmov ocenených na prestížnych dokumentárnych festivaloch. Do Bratislavy tak prinesie značku Doc Alliance Selection a spolu s ňou odvážne a originálne filmy mladých tvorcov.

das_plagatDoc Alliance je kreatívne partnerstvo siedmych veľkých európskych festivalov (CPH:DOX, Doclisboa, Docs Against Gravity FF, DOK Leipzig, FIDMarseille, MFDF Jihlava a Visions du Réel Nyon), ktorého výsledkom je, okrem iného, ocenenie Doc Alliance Selection Award. Každý z festivalov naň nominuje jeden ocenený film zo svojho programu, ktorý najlepšie vyjadruje jeho profil i progresívne tendencie vo svete dokumentárneho filmu. Vznikne tak zoznam siedmych nominovaných filmov a Kino inak uvedie výber piatich z nich.

Portugalský film Ilúzia (Ilusão / Illusion), premietaný v nedeľu 6. decembra, sleduje prípravu rovnomennej divadelnej hry na základe textov Federica Garcíu Lorcu. Nejde však iba o záznam z divadelného zákulisia, ale zároveň o esej, v ktorej sa režisérka Sofia Marques pýta, čo je to divadlo a aké má miesto v život ľudí.

V stredu 9. decembra, v predvečer Dňa ľudských práv, uvedie Kino inak film o tom, čo to znamená utiecť z domova. Film Prekliati (Maskoon / Haunted) režisérky Liwaa Yazji necháva hovoriť 9 ľudí zo Sýrie, ktorí žijú v neistote možnej straty domova. Domov však nie je iba fyzický priestor, ale aj miesto spomienok. A zo sýrskych miest sa postupne stávajú mestá duchov.

K udalostiam na Ukrajine spred dvoch rokov sa v sobotu 12. decembra vráti film Všetko v plameňoch (All Things Ablaze) trojice réžisérov Oleksandr Techynskyi, Aleksey Solodunov a Dmitry Stoykov. Autori neostávajú iba pri jednej konkrétnej krajine, snažia sa nájsť všeobecný vzorec revolúcií od počiatočných snáh o slobodu, cez hnev a prvé strety až po moment, keď sa hranica medzi dobrom a zlom stiera a všetko ostáva v plameňoch.

V nedeľu 13. decembra program ukončia dva filmy. Vizuálne krásny poľský dokument Duchovia mora (Badjao. Duchy z morza / Walking Under Water) réžisérky Elizy Kubarskej sleduje muža a jeho synovca z kmeňa Badžao, pre ktorých je domovom skôr voda ako súš. Ich kultúra sa však dostala do stretu s moderným svetom. Stali sa cudzincami vo svojich vlastných vodách – nemajú žiaden preukaz totožnosti, občianstvo, ani peniaze.

Debut francúzskej režisérky Anny Roussillon Ja som ľud (Je suis le peuple / I Am the People) sa venuje egyptskej revolúcii. Film ju však nesleduje z námestí, ale z pohľadu obyvateľov, ktorí žijú v odľahlej dedine stovky kilometrov od epicentra a o všetkom sa dozvedajú iba z televízie. Revolúcia sa ich dotýka, prežívajú ju, rozprávajú sa o nej, no ich roľnícky život pokračuje ďalej prakticky bez zmeny.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.