Laibach: z Trbovlje cez Pchjongjang až do Košíc

Do košickej Tabačky Kulturfabrik dorazí slovinská legenda Laibach už 19. apríla. Zastavia sa tu v rámci svojho turné, ktoré začalo v auguste minulého roka v severokórejskom Pchjongjangu. Práve toto vystúpenie označila kapela za jeden z najsignifikantnejších momentov ich histórie. A to aj napriek tomu, že im miestni cenzori skrátili pôvodne plánovaných osemnásť skladieb na deväť a celkovo tak hrali len niečo cez trištvrte hodiny. V košickej Tabačke sa určite nebude nič skracovať, ani cenzurovať.

Laibach

Laibach predstaví časť programu, ktorá tvorila ich kontroverzné vystúpenie v Pchjongjangu, vrátane niektorých nových interpretácií piesní zo svetovo presláveného muzikálu „Sound of Music“. Kapela predstaví aj niektoré zo starších skladieb, medzi nimi aj ‘Now You Will Pay’ a ‘The Great Divide’ z albumu WAT z roku 2003, ktoré obe poukazujú na súčasnú problematiku migrácie utečencov v Európe a na Strednom východe.

Slovinskí Laibach vznikli v mestečku Trbovlje pred tridsiatimi piatimi rokmi. Vo vtedajšej Juhoslávii si v osemdesiatych rokoch držali provokatívny status. Prešli turbulentnými osemdesiatymi rokmi so štatútom disidentov voči Titovmu režimu v bývalej Juhoslávii, zákazom vystupovania pod jeho menom, s emigrovanými členmi v Londýne, ktorí sa popri umeniu venovali manuálnej práci a prepracovali sa až k ušiam legendárneho DJ-a Johna Peela, od ktorých už bolo blízko k podpisu zmluvy s Mute, vydavateľstvom Depeche Mode, Nick Cavea aj Mobyho.

Otvorili sa im dvere na globálny trh a Laibach naň vkročili podľa očakávania, v ťažkých vojenských topánkach, s cover verziami Beatles, Rolling Stones alebo kráľov nevkusu Opus či Europe, hymien rôznych národov sveta, nemeckými textami a vždy v opare provokatívnej mystifikácie. Pre fascináciu totalitnou estetikou sú Laibach často kritizovaní a obviňovaní z propagácie diktátorských režimov. Ich zástancovia však tvrdia, že kapela sa snaží práve takú ideológiu svojou tvorbou ironizovať a zosmiešňovať.

„Koncom osemdesiatych rokov sme sa s priateľmi, popri užívaní vysokoškolského života, venovali nezávislej, respektíve avantgardnej hudbe a kultúre,“ vysvetľuje jeden z dôvodov pozvania Laibach do Tabačky jej riaditeľ Peter Radkoff. “Nebol k dispozícii internet, mp3 a podobné dnešné vymoženosti. Všetku hudbu sme zháňali „načierno“ v podobe pašovaných kaziet, vinylových platní a počúvaní zahraničných rádiových staníc. Preto, keď sme objavili Laibach, bolo to niečo úplné iné a to dokonca aj v rámci undergroundovej kultúry. Ich hudba, imidž a celkový prejav nás nútili rozmýšľať a klásť si nástojčivé otázky o spoločnosti ako takej: manipulovanie ľudí politikmi, ohlupovanie más médiami, kde končí národná hrdosť a začína nacionalizmus?“

Laibach nie je len o hudbe a imidži, ale aj o ďalších umeleckých aktivitách – sú hlavným iniciátorom a hudobnou zložkou umeleckej aliancie Neue Slowenische Kunst (NSK), pod ktorou existuje aj maliarske združenie Irwin, divadelný súbor a iné inštitúcie združené spoločným manifestom. V roku 2001 založili svoj vlastný štát s vydávaním vlastných pasov a zorganizovali niekoľko kongresov.

„V konečnom dôsledku to, čo robí Laibach dnes, to ako nastavuje zrkadlo spoločnosti, pochopíme až neskôr. Určitým spôsobom sú Laibach vizionári. Nikto nerozumel ich zdôrazňovaniu nacionalizmu, dokiaľ neprišla vojna v Juhoslávii. Pri pozeraní ich videa z turné po USA, teraz po 11. septembri, vám prebehnú po tele zimomriavky. Ako by mali nos vycítiť dusno v spoločnosti, ktoré sa prejaví v blízkej budúcnosti,“ dodáva Radkoff.

Leave a Reply

Your email address will not be published.