Odhalí netradičné spojenie dvoch jednoaktoviek záhadu Mozartovej smrti?

Prípravy opernej premiéry v plnom prúde

V roku, keď si celý svet v januári pripomenul 260. výročie narodenia hudobného génia, sa Wolfgang Amadeus Mozart vracia aj na javisko Štátneho divadla Košice. Tento raz nie ako autor. V tretej opernej premiére sezóny 2015/2016 bude v premiére v piatok 13. mája hlavnou postavou netradičného spojenia dvoch jednoaktových opier – romantickej opery ruského skladateľa Nikolaja Rimského-Korsakova Mozart a Salieri a špeciálne pre túto príležitosť napísanej opery Bohom milovaný súčasného slovenského skladateľa Mariána Lejavu.

mozart

Pre našich divákov chceme pripraviť netradičný večer, počas ktorého zaznejú dve jednoaktové opery zdanlivo spolu nesúvisiace. V atypicky koncipovanej dramaturgii sa režisér inscenácie Michal Spišák rozhodol poodhaliť príbeh dvoch mužov, z ktorých jeden bol mimoriadne talentovaný a ten druhý mu to závidel. Príbeh, opradený množstvom nejasností, špekulácií, mýtov a neprávd, napriek tomu však stále aktuálny, zamýšľajúci sa nad závisťou a nepochopením priemerného skladateľa Salieriho v priamej konfrontácií s géniom v osobe Mozarta,“ hovorí riaditeľ opery Karol Kevický. Práve podiel Salieriho na Mozartovej smrti je mýtom, nad ktorým sa, nielen hudobný, svet zamýšľa už 225 rokov. Od chvíle, kedy Mozart vo Viedni naposledy vydýchol. „V svojej komornej opere Rimskij-Korsakov stelesnil dva kontrastné umelecké princípy, ktoré nepochybne vychádzajú azda z najrozšírenejšieho mýtu v dejinách hudby, v ktorom sa traduje, že geniálny Mozart bol otrávený žiarlivým skladateľom „druhej kategórie“ Salierim. Tento historický omyl vznikol prakticky hneď po skladateľovej smrti. Svojimi výpoveďami ho dokonca priživovala aj sama Mozartova manželka Konstancia, vďaka čomu sa v povedomí verejnosti drží prakticky dodnes. Životnosť legendy upevňovali aj mnohé literárne spracovania, napr. ruský básnik Alexander Sergejevič Puškin v roku 1831 v komornej dráme Mozart a Salieri či anglický dramatik Peter Schaffer v roku 1979 v svojej hre Amadeus, podľa ktorej natočil český režisér Miloš Forman ešte známejší rovnomenný film ovenčený mnohými Oscarmi,“ dodáva riaditeľ košickej opery.

Bol mŕtvy len pár rokov a už bolo na svete niekoľko vysvetlení jeho náhlej smrti. Medzi najpopulárnejšie patrila teória o vražde, ktorú spáchal rival Salieri. O ďalšie mýty sa postarali storočia. Netradičné hudobné divadlo Bohom milovaný Mariána Lejavu, rekonštruujúce posledné hodiny skladateľovho života, prináša úplne nový pohľad na dialektiku Mozart-Salieri. V piatich mozaikovito konštruovaných častiach skladateľ a autor libreta rozrušuje vžité predstavy poznatkami najnovších výskumov a ponúka i zasvätené nahliadnutie do Mozartovej kompozičnej techniky,“ vysvetľuje dramaturgička inscenácie Zuzana Šajgalíková. Netradičný dramaturgický počin opery Štátneho divadla Košice je pripomenutím 260. výročia narodenia Mozarta.

Prípravy tretej a zároveň poslednej opernej premiéry sezóny 2015/2016 sú už niekoľko týždňov v plnom prúde a v týchto dňoch sa už na skúšobnom javisku Štátneho divadla Košice naplno rozbehli aranžovacie skúšky. Realizačný tím vedie režisér Michal Spišák, známy Košičanom svojimi činohernými réžiami, scénu a kostýmy pripravila výtvarníčka Diana Strauszová. O hudobné naštudovanie sa postarali Igor Dohovič (Mozart a Salieri) a Marián Lejava (Bohom milovaný). V postave Mozarta alternujú hosťujúci Jozef Gráf a najnovšia posila sólistického ansámblu košickej opery, ukrajinský tenorista Maksym Kutsenko. V postave Salieriho uvidia diváci domáceho Michala Onufera v alternácii s hosťujúcim Ivanom Zvaríkom. V ďalších postavách sa v opere Bohom milovaný predstavia Tatiana Paľovčíková a Michaela Várady (Sophie), Viera Kállayová a Janette Zsigová (Constanze), Zdenko Vislocký, Anton Baculík, Marián Lukáč a Marek Gurbaľ.

informácie poskytol: Svjatoslav Dojovič, tlačový tajomník ŠD Košice

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.